Wolodarski, Reinfeldt och Åkesson

I DN:s söndagskrönika ondgör sig Peter Wolodarski över att Moderaterna behandlar sin forne ledare som skräp.

Wolodarski påminner om att Fredrik Reinfeldt var den mest framgångsrike Moderatledare någonsin. Det är sant. Under hans ledning blev ”De nya Moderaterna”, det ”nya arbetar-partiet”, lika stora som Socialdemokraterna och de borgerliga vann två riksdagsval i rad.

Jag är en övertygad borgerlig väljare och jag beundrade Reinfeldt för hans kloka politik och hans orubbliga lugn och saklighet i debatten.

Men så händer det plötsligt något förbluffande under valrörelsen 2014. När Reinfeldt möter Jimmie Åkesson i den sista partiledardebatten ser jag i hans ögon ett hat som jag aldrig tidigare eller senare sett i en svensk politikers ögon. Det är helt omisskännligt att det är något utöver politiken, att Reinfeldt hatar Åkesson av personliga skäl. Jag har alltid undrat vad som hade hänt de två emellan.

Sedan inträffar något under de sista dagarna före valet 2014 som Wolodarski har glömt eller inte vill komma ihåg. Reinfeldts ödesdigra uppmaning till väljarna att ”öppna sina hjärtan”.  Dessa tre ord som fick nästan en kvarts miljon väljare att lämna Moderaterna för Sverigedemokraterna och rubbade väljarnas förtroende för alliansen. Allianspartierna förlorade ytterligare 80 000 väljare till SD. Och det var utan tvekan främst Reinfeldts omdömeslösa uttalande som fick moderatväljare att fly och som gjorde att de borgerliga förlorade valet 2014.

Reinfeldt gjorde något så oförlåtligt som ingen svensk partiledare gjort före honom och som ingen politiker borde få tillåta sig. Han lät sina personliga känslor gå före partiets och den borgerliga alliansens intresse. Jag har svårt att tro att hans uttalande hade förankrats hos partiledningen. Om så hade varit fallet blev det en katastrofal felbedömning, men Reinfeldts ansvar och skuld blir inte mindre för det.

En reaktion på ”Wolodarski, Reinfeldt och Åkesson

  1. vid valet 2010 var jag fortfarande medlem hos M. och hjälpte till att rösta in dem. Dock redan under 2011 skrev jag och sade upp mitt medlemskap. På grund av som jag ansåg bra skäl.
    M koalitionerna segrade både i riksdagen och i Stockholms kommun. Och svek för mig viktiga givna vallöften.
    Avskaffa trängselskatten och bygga förbifart Stockholm.
    Dessa löften bara flummades ut.

    Nu känner jag mig djupt krängt av M. Eftersom de införde ett system som innebär att jag som pensionär skall betala mycket högre skatt.
    Detta är för mig djupt förnedrande.

    När alliansen började införa det skattesystemet, så började jag kalla Allianspartierna för pensionärsfientliga partier, och gör fortfarande.

    När sedan Löfven kom, så kände jag visst hopp.
    Åtminstone så lovade han att avskaffa systemet med att pensionärer skall straffbeskattas och det endast för att de är gamla och inte orkar jobba längre.

    I dagsläget finns det endast ett parti som jag anser inte helt bränt sina skepp.
    SVERIGEDEMOKRATERNA.

    Gilla

Kommentera

