DN svärmar

Med sorg i hjärtat måste jag konstatera att murvlarna på mitt livs- och husorgan Dagens Nyheter har blivit skvatt galna. I dagens tidning ägnas nästan hela första sidan samt åtta – åtta(!) hela sidor åt en för länge sedan glömd pugilist vid namnet Muhammad Ali. Jag har läst DN i mer än 60 år men kan inte påminna mig, att man någon gång tidigare ägnat ens hälften så många sidor åt en bortgången. Jag tror inte ens stort upplagda fotoreportage från kungliga begravningar har fått så stor plats.
Skulle man tro snillen på DN så har världen aldrig sett en större historisk gestalt än denne Cassius Clay. ”Ljuset kring honom lyste starkare än kring någon annan…” skriver Ekdal och Croneman är så till sig att han tycker att den hjärndöde boxarens ord ”borde in i Bibeln och Koranen”. Gärna för mig, men när han gläder sig över att ”ha fått dela planet med Den Störste” blir jag litet sur, för en liten bit av planeten kunde de ändå ha lämnat kvar åt oss andra.
2 reaktioner på ”DN svärmar

Kommentera

