Arnstad och kritiken

”Hej alla! Fint att min bok diskuteras och kritiseras! Hoppas det fortsätter. Ser däremot att trollen börjat spamma med förtal och personangrepp. Sådant kommer jag ta bort. Diskutera istället i sak. Allt gott! Henrik” (Den 16 november kl. 14:18)

Arnstad har på sin sträng på facebook tagit bort mina sakupplysningar och kommentarer till hans bok. ”Troll och personangrepp” kallar han det. Det han inte uppskattar är att jag har pekat på hans obefogade anspråk på vetenskaplighet. Han har kallat sig historiker och fil. kand., vilket han inte är. Renommerade historiker har kallat honom charlatan. Jag upprepar vad jag har skrivit tidigare, att hans bok har vissa förtjänster men också många svagheter, kunskapsluckor och historiska grodor och att hans fascismteori inte håller för närmare granskning.

Det är sorgligt att Arnstad har blivit Sveriges meste fascismexpert och anlitas flitigt som föredragshållare. Han är helt makalös. På sin reklamsida hänvisar han till debatten i tidskriften ”Respons” där han blivit totalt nedsablad av Alf W. Johansson, Göran Fredriksson och David Brolin, de enda bland svenska akademiker som har orkat kritisera honom. Johansson skriver: ”Arnstads svar präglas mera av demagogi än av vetenskaplighet” och Fredriksson & Brolin påpekar att Arnstad i sin replik aldrig bemöter deras kritik för ”aggressiv, slarvigt formulerad och illa underbyggd vetenskaps-journalistik”. Men så är Arnstads stil, han svarar på all kritik bara med oändliga haranger och upprepningar av sina egna påståenden.

Kommentera

